Eendracht Aalbeke ontvangt Limburgse fanfare uit Pelt voor dubbelconcert

Al sinds 1887 maakt de Koninklijke Fanfare Nut en Vermaak in het noorden van het Belgisch-Limburgse dorp Overpelt muziek. Momenteel telt de fanfare een vijftigtal spelende leden. Het is een enthousiaste groep met een mooie mix van jong en oud. Naast de jaarlijks terugkerende optochten door de straten van Overpelt verzorgen zij concerten in de eigen gemeente of daarbuiten. Tijdens deze concerten brengt de fanfare een gevarieerd programma: van concertwerken tot het lichtere populaire genre. Regelmatig is de Overpeltse fanfare gastheer van artiesten vanuit de meest uiteenlopende genres: van Brassband Willebroek tot Jelle Cleymans. In 2018 stond de stand-up comedian Bas Birker met de fanfare op het podium in een succesvolle ā€˜Fanfare Goes Comedyā€™! In hetzelfde jaar trakteerde de fanfare de Overpeltse bevolking op een totaalspektakel rond het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het is deze oorlog die de muzikanten in november 2024 in de Westhoek komen herdenken met als hoogtepunt een optreden tijdens de Last Post ceremonie onder de Menenpoort.

Roel Aerts leidt de fanfare sinds februari 2016. Hij beƫindigde in 2016, met een schitterend resultaat, de opleiding Directie Instrumentale Muziek bij Kevin Houben. Zijn passie voor fanfaremuziek heeft hem tot in Overpelt gebracht!

Naast het fanfareorkest vormen de jeugdige en beginnende muzikanten de jeugdfanfare, dit als voorbereiding op het grote fanfarewerk. Jeugdwerking is een van de pijlers van de fanfare: een jaarlijkse muziekdag voor de Overpeltse kinderen, een bloeiend jeugdorkest o.l.v. hun enthousiaste dirigent Ruud Hawinkel en vele leuke activiteiten zorgen ervoor dat er muziek zit in de toekomst van de Overpeltse fanfare.

Het eerste deel van het concert wordt verzorgd door de Kon. Harmonie Eendracht, o.l.v. Aaron Eggermont. K.F. Nut en Vermaak neemt het tweede deel voor haar rekening.